بیماری ها و راه درمانپزشکی

چه عواملی باعث بیدار شدن در نیمه شب می شود؟

علت های از خواب پریدن در نصف شب

امروز در این بخش من از مجله خوندنیا تصمیم گرفتیم که درباره عوامل بیدار شدن در نیمه شب

صحبت کنیم.

بیشتر افراد در طول شب یک یا دو بار بیدار می شوند. دلایلی که ممکن است اتفاق بیفتد

شامل نوشیدن کافئین یا الکل در اواخر روز ، یک فضای خواب نامناسب ، یک اختلال خواب

یا یک بیماری دیگر است.

وقتی نتوانید سریع بخوابید ، خواب کافی با کیفیت نخواهید داشت تا شما را سرحال و سالم

نگه دارد. مهم است که بفهمید چه چیزی شما را بیدار می کند تا بتوانید مشکل را درمان کنید

و کمی استراحت کنید.

به طور کلی ، بزرگسالان برای داشتن سلامتی و تندرستی به حدود ۷ تا ۹ ساعت خواب

در شب نیاز دارند. وقتی خواب می بینید ، به دوره های خواب سبک ، عمیق و سریع حرکت

چشم (REM) تقسیم می شود. هر شب چندین بار این مراحل را طی می کنید.

بیشتر خواب عمیق شما در اوایل شب اتفاق می افتد. به سمت صبح ، شما عمدتا در

حالت REM و خواب سبک تری هستید ، وقتی که بیدار کردن برای چیزی آسان تر است.

عوامل بیدار شدن در نیمه شب

علل جسمی

بسیاری از شرایط سلامتی علائمی دارند که ممکن است در شب بدتر به نظر برسند ،

مانند:

  • درد ، به ویژه ناشی از آرتروز ، نارسایی قلبی ، کم خونی سلول داسی شکل ، یا سرطان. اگر بیش از حد خوابتون صدمه دید به پزشک خود بگویید. ممکن است لازم باشد داروی شما را تغییر دهند.
  • مشکلات تنفسی ناشی از آسم ، برونشیت یا بیماری ریوی دیگر.
  • مشکلات گوارشی ، به ویژه درد و سرفه ناشی از ریفلاکس اسید یا علائم سندرم روده تحریک پذیر.
  • هورمون های زنان اغلب شب هنگام بیدار می شوند که سطح آنها در دوره قاعدگی یا در دوران یائسگی تغییر کند. گرگرفتگی و تعریق شبانه خواب را نیز مختل می کند.
  • بیماری های مغزی و عصبی ، از جمله آلزایمر و پارکینسون.
  • احتمالاً به این دلیل است که در طول روز مایعات زیادی خورده اید یا به دلیل یک بیماری مانند دیابت ، بیماری قلبی یا التهاب مثانه.

داروها برای درمان این شرایط می توانند خواب شما را تحت تأثیر قرار دهند ، از جمله مسدود

کننده های بتا ، داروهای ضد افسردگی ، داروهای ADHD ، ضد احتقان ها و درمان های تنفسی

که دارای استروئید هستند.

اگر مشکلات سلامتی غالباً خواب شما را قطع می کند ، به پزشک خود اطلاع دهید.

این ممکن است به این معنی باشد که شما برای کنترل علائم خود باید درمان را شروع کنید

یا کاری را که انجام می دهید تغییر دهید.

عوامل بیدار شدن در نیمه شب

عوامل بیدار شدن در نیمه شب

علل روانشناسی(عوامل بیدار شدن در نیمه شب)

استرس یکی از دلایل اصلی بیدار شدن افراد در شب است.

خواب شما را سبک می کند و شما را از خواب عمیق و REM بازمی دارد.

سایر مشکلات بهداشت روان نیز می توانند باعث مشکلات خواب شوند ، از جمله:

  • اختلالات اضطرابی مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • اختلال دو قطبی
  • افسردگی
  • روانگسیختگی

اگر یک وضعیت بهداشت روانی شما را بیدار نگه می دارد ، از پزشک یا یک متخصص بهداشت

روان کمک بگیرید.

عادت های خواب شما

برخی از کارهایی که هر روز انجام می دهید باعث می شود شب خواب خوبی نداشته باشید.

  • برنامه خواب شما. تغییر هنگام خوابیدن و بیدار شدن باعث می شود که تنظیم ساعت داخلی شما سخت باشد.
  • الکترونیک نور تلفن و رایانه شما می تواند مغز شما را بیدار کند.
  • الکل یک نوشیدنی قبل از خواب ممکن است شما را به سرعت بخوابد ، اما با از بین رفتن شب بیدار خواهید شد. و به شما اجازه نمی دهد که به مرحله خواب عمیق یا REM بروید.
  • کافئین این یک محرک است که ممکن است ۸ ساعت طول بکشد.
  • سیگار کشیدن. نیکوتین محرک دیگری است که می تواند خواب کمتری داشته باشد. بسیاری از افراد سیگاری خیلی زود از خواب بیدار می شوند که بدن آنها هوس یک سیگار می کند.

عوامل بیدار شدن در نیمه شب

محیط خواب شما

چیزهایی در اطراف شما مانند نور ، حیوانات خانگی یا دما می توانند خوابیدن را در حین حرکت

بین مراحل خواب دشوار کنند. کارشناسان به شما پیشنهاد می کنند:

  • پرده تیره روی پنجره ها قرار دهید یا ماسک چشم بزنید تا نور را مسدود کند.
  • دما را در سمت سرد و بین ۶۰ تا ۷۰ درجه نگه دارید.

اختلالات ریتم خواب(عوامل بیدار شدن در نیمه شب)

بدن شما چرخه طبیعی خواب و هوشیاری دارد. هورمون ها و نور روز شما آن را کنترل می کنند.

وقتی این حالت از بین می رود ، شما در خوابیدن دچار مشکل می شوید. علل عبارتند از:

  • سن. ریتم خواب بدن شما با افزایش سن تغییر می کند. عصر زودتر خسته می شوید و صبح زودتر بیدار می شوید. همچنین زمان بیشتری را در مراحل سبک تر و زمان کمتری را در مراحل عمیق و REM می گذرانید.
  • Jet lag
  •  شیفت های کاری چرخشی

در مورد برخی از این مسائل کار زیادی نمی توانید انجام دهید. روی چیزهایی که می توانید

کنترل کنید مانند عادت های شبانه روز و هر شرایط سلامتی که نیاز به درمان دارند تمرکز کنید.

 

با ما در اینستاگرام همراه باشید

منبع : https://www.webmd.com

اشتراک
اطلاع بده به من وقتی که
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
اگه از این پست خوشت اومد نظرت رو بگوx
()
x